Opel hoofdkwartier in Rüsselsheim

Opel logo Opel


Opel Automobile GmbH is een Duitse autofabrikant. Het hoofdkantoor is gevestigd in Rüsselsheim am Main, Hessen. Duitsland. Sinds 1929 is Opel eigendom van General Motors. En in 2017 werd het gekocht door Groupe PSA - Stellantis.

Geschiedenis van merk Opel


Adam Opel naaimachinefabriek.

De geschiedenis van Opel begint in 1862, toen de Duitse ondernemer Adam Opel de eerste Opel-naaimachine bouwde. En in 1863 opende hij in de schuur van zijn vader een kleine onderneming voor de productie van naaimachines. In 1968 werd al de Adam Opel Fabriek gebouwd en in de jaren daarna werden tienduizenden naaimachines verkocht. In 1895 stierf Adam Opel en verliet hij het bedrijf aan zijn vrouw en zonen. Aan het begin van de 20e eeuw daalde de verkoop van Opel-naaimachines drastisch omdat de markt oververzadigd was. In 1911 brak er brand uit in de fabriek, waarna werd besloten de productie van naaimachines stop te zetten.

Adam en Sophie Opel 1868
Opel Fietsfabriek 1927

Opel en fietsen.

De zonen van Adam Opel waren fietsenthousiastelingen en wisten uiteindelijk hun vader over te halen om te investeren in de productie van fietsen. En in 1886 de eerste Opel fiets werd geproduceerd en in 1998 werden bijvoorbeeld 15 duizend fietsen verkocht. Na een brand in de fabriek in 1911 kwam er een onderbreking in de productie van fietsen, maar al in 1912 werd de productie hervat. En tegen 1920 was Opel de grootste fabrikant van fietsen ter wereld geworden. In 1936 werd de fietsenhandel van Opel verkoch

Eerste Opel auto.

Adam Opel was zelf nooit van plan om auto's te produceren, maar drie jaar na zijn dood besloot Sophie Opel, op advies van haar zoons, auto's te bouwen. In 1899 werd een joint venture gevormd met de autopionier Friedrich Lutzmann. En in hetzelfde jaar werd de eerste auto Opel-Lutzmann gebouwd. Ze konden echter niet concurreren met de toen hoogontwikkelde Franse auto's, waardoor de productie van auto's een tijdje werd stilgelegd.

Eerste Opel auto
Opel 4/8 PS 1910

Opel's eigen auto's.

Van 1902 tot 1907 werkte Opel samen met het Franse bedrijf Automobiles Darracq S.A, dat Duitsland van chassis met motoren voorzag, waarop Opel originele carrosserieën plaatste. Deze auto's werden verkocht onder de naam Opel-Darraq. In 1902 ontwikkelde Opel echter ook zijn eigen auto - 10/12 PS. Ook erg populair was de Opel 4/8 PS, geproduceerd in 1909, een tweezits cabriolet die veel artsen gebruikten voor huisbezoeken, waarvoor hij al snel de bijnaam kreeg - Doctor's auto. En in 1912 werden bijvoorbeeld meer dan 3.000 auto's gebouwd. Het was ook rond deze tijd dat Opel begon met het maken van motorfietsen en vrachtwagens.

Opel en General Motors.

In 1928 was Opel de grootste autofabrikant in Duitsland geworden, goed voor 44% van alle auto's. En in 1929 verkochten Wilhelm von Opel en zijn broer Friedrich Opel 80% van de Opel-aandelen aan de Amerikaanse autogroep General Motors. En tegen 1931 stond Opel volledig onder controle van General Motors. De reden voor de verkoop was de economische crisis en de verkoopprijs was US$33 miljoen of 154 miljoen Reichsmark. De gebroeders Opel bleven lid van de Raad van Commissarissen, onder leiding van Fritz von Opel. Bovendien bleven de naam Opel en het onafhankelijke modelbeleid behouden.

Verantwoordelijke voor de verkoop van Opel General Motors
Opel Blitz S

Opel en de Tweede Wereldoorlog.

Nadat de NSDAP onder leiding van Hitler de macht greep in 1933, verliet General Motors Duitsland niet. Tot 1936 werden sleutelposities ingevuld door de Nationaal-Socialisten en werden de arbeiders Joden ontslagen of overgebracht naar de VS. Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde het bedrijf de belangrijkste Wehrmacht vrachtwagen, de 3-tons Blitz S vrachtwagen. Daarnaast produceerde de fabriek in Rüsselsheim ook motoren, onderdelen voor raketten en torpedo's, evenals componenten voor de Junkers Ju 88 en Messerschmitt Me 262. Opel had ook werkplaatsen in Warschau en Riga om militair materieel te repareren dat aan het oostfront werd gebruikt.

Opel en dwangarbeid.

In tegenstelling tot andere Duitse autobedrijven weigerde Opel concentratiekampgevangenen in dienst te nemen en nam het zijn toevlucht tot dwangarbeid. Bovendien zijn arbeiders sinds 1933 voortdurend onderworpen aan de terreur van de fascistische fabrieksbeveiliging. In 1942 was bijvoorbeeld 52 procent van de 4.000 arbeiders in de Brandenburgse vrachtwagenfabriek buitenlandse dwangarbeiders, in de fabriek in Rüsselsheim 20 procent van de 18.500, volgens andere bronnen - 35 procent.

Dwangarbeid in de Opel-fabriek
Opel Kapitan 1948

Opel na de Tweede Wereldoorlog.

In de zomer van 1944 werden Opel fabrieken zwaar beschadigd door bombardementen van geallieerde en werd de vrachtwagenfabriek in Brandenburg ontmanteld. In 1945 werden in de enige overgebleven Opel fabriek in Rüsselsheim, in opdracht van de autoriteiten van de Amerikaanse bezettingszone, auto's gerepareerd, voornamelijk Opel. Opels eerste naoorlogse auto was de Blitz vrachtwagen, uitgebracht in 1946. De Opel vrachtwagenfabriek in Brandenburg en de fabriek in Rüsselsheim voor de productie van de Opel Kadett werden naar de Sovjet-Unie gebracht als reparaties in 1946. En pas in 1947 kon Opel de autoproductie in Rüsselsheim hervatten. Het eerste succesvolle model was de Opel Olympia, in 1948 gevolgd door de Opel Kapitan.

Opel vandaag.

In 1962 opent Opel een tweede fabriek in Bochum, waar de Opel Kadett wordt geproduceerd. In dezelfde jaren brengt Opel nieuwe modellen uit - Commodore, Manta en sports GT. In 1971 waren er al 10 miljoen auto's geproduceerd en werd Opel opnieuw de leider op de automarkt in Duitsland. In 1999 - 50 miljoen auto's, en in hetzelfde jaar het debuut van de minivan Opel Zafira. In de 21e eeuw lanceert Opel nieuwe modellen - Meriva, Signum, Insignia, ... . Er is ook een nieuwe ECOTEC motor ontwikkeld. Ondanks de nieuwe modellen en technologie bleef Opel Europe echter miljard dollars verliezen genereren voor General Motors. In 2009 wilde General Motors Opel verkopen, en de koper was het internationale consortium Magna International en de Russische Sberbank. De deal ging echter niet door omdat General Motors en de Amerikaanse regering vreesden dat Rusland toegang zou krijgen tot de technologie van het Amerikaanse bedrijf. En pas in 2017 werd Opel toch verkocht aan het concern PSA Group - Sellantis

GM kondigt de verkoop aan van Opel aan Magna en Sberbank.
Alle Opel logo's van 1862 tot 2017

Geschiedenis van het Opel logo.

Het eerste Opel logo betekent initialen van Adam Opel, een bordeauxrode letter A in een scharlakenrode letter O. In 1886, met de start van de productie van fietsen, verschijnt een logo - een fietser en een engel die boven hem vliegen, met het opschrift - Victoria Blitz - wat in vertaling Bliksem overwinning betekent. In 1902, met de introductie van motorfietsen, verschijnt een logo met het opschrift - Motorwagenfabrik, dat ook op de eerste auto's werd geïnstalleerd. In 1906 een logo in Egyptische stijl met het opschrift OPEL RUSSELHEIM. In 1909 was er een eenvoudig logo met de tekst Opel, en vanaf 1910 in de vorm van een oog. In 1937 verscheen het luchtschip dat door de letter O vloog in het Opel logo. En het logo dat we vandaag kennen verscheen in 1963, dankzij Blitz vrachtwagens - wat bliksem betekent. In de loop der jaren is het ontwerp van het logo veranderd, maar de basis is hetzelfde gebleven - bliksem en de letter O. Blitz en Opel.


Opel - Recensies

Recensies


- 5 / 1 Recensies

Recensie toevoegen

- Beoordeel - 0

Opel Beoordeling 5


Otto Frank 7.11.2022

Wenn ich deinen Artikel lese, bekomme ich den Eindruck, dass General Motors und Amerika, obwohl sie nicht mit den Nazis kooperierten oder ihnen halfen, dennoch mit ihnen zusammenarbeiteten. Ich wollte nur hinzufügen, dass 1941 der letzte amerikanische Manager Opel verließ, und bereits 1942, nachdem Deutschland Amerika den Krieg erklärt hatte, wurde Opel aus der Bilanz von General Motors als Vermögenswert im Land des Angreifers abgeschrieben. Und deshalb denke ich, dass GM, vertreten durch Amerika oder die Amerikaner, nichts mit den Verbrechen der Nazis zu tun hat. Dies ist meine Meinung ... und danke für den Beitrag.