We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren en ons verkeer te analyseren. Privacybeleid Cookiebeleid

Hoofdkantoor Renault Group

Renault: Een erfenis van innovatie en passie voor autorijden


Renault Group is een Frans autobedrijf. Onderdeel van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Het hoofdkantoor van Renault is gevestigd in Boulogne-Billancourt, nabij Parijs in Frankrijk.

Geschiedenis van Renault.


Hoe is het merk Renault ontstaan?

De geschiedenis van Renault begon in 1899, toen de broers Louis, Marcel en Fernand Renault het bedrijf Renault Frères - Renault Brothers oprichtten. In het begin assembleerden ze gewoon auto's uit kant-en-klare onderdelen, maar daarna begonnen ze hun eigen ontwikkelingen te introduceren. Louis Renault was een bekwame, ambitieuze ingenieur die verschillende prototypes van auto's ontwierp en bouwde en meer dan 700 patenten ontving. Marcel en Fernand Renault leidden het bedrijf. In 1901 was Renault de grootste autofabrikant ter wereld geworden. Louis en Marcel waren ook succesvolle racers, en dit hielp de ontwikkeling van het bedrijf. In 1903 stierf Marsel echter in de race Parijs-Madrid en Renault stopte een aantal jaren met deelname aan de wedstrijd. En in 1908 ging Fernand Renault om gezondheidsredenen met pensioen en ging de leiding van het bedrijf over op Louis Renault.

Gebroeders Louis, Marcel en Fernand Renault
De eerste auto Renault Voiturette

De eerste Renault-auto.

In 1898 produceerde Renault zijn eerste auto, de Voiturette 1CV, wat kleine auto betekent in het Frans. Renault Voiturette werd geproduceerd in verschillende series Type A, Type B, Type C... met verschillende motoren tot 1903. En in 1905 ontving Renault een bestelling voor 250 Renault AG1-taxiwagens in Parijs. Renault AG1 werd een succesvol model van Renault, begon te worden geëxporteerd en werd veel gebruikt in veel steden over de hele wereld. Later werden deze voertuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog door het leger gebruikt, waarvoor ze de bijnaam - Taxi de la Marne - Marne Taxi kregen.

Renault en de Eerste Wereldoorlog.

Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog begon Renault met de productie van materiaal dat nodig was voor het leger. Renault-fabrieken produceerden vliegtuigmotoren, voertuigen voor medische dienst, bussen, tanks, enzovoort. In 1917 startte Renault met de productie van een van de beste tanks uit de Eerste Wereldoorlog, de FT17, die tot aan de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt. Voor zijn diensten aan Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog ontving Louis Renault het Legioen van Eer.

Tank Renault FT 1917
Renault Vivastella 1932

Renault na de Eerste Wereldoorlog.

Tegen 1920 produceerde Renault auto's, vrachtwagens, landbouwmachines, industriële en maritieme machines, ... enzovoort. Zo begon Renault in 1919 met de productie van Type GP-tractoren op basis van de FT-tank, die tot 1930 werd geproduceerd. In 1927 introduceerde Renault op het Autosalon van Parijs nieuwe automodellen die in twee modelreeksen werden voorgesteld: zuinige modellen - Quatre en luxe Stella, zoals de Renault 6CV, 10CV, Monasix, 15CV, Vivasix, Vivastella, Reinstella, ... . Ook werd veel aandacht besteed aan de export van Renault-auto's naar het VK en de VS. In 1931 introduceerde Renault zijn eerste dieselmotoren voor bedrijfswagens.

Renault en de Tweede Wereldoorlog.

Na de nederlaag van Frankrijk in 1940 door nazi-Duitsland werd in juni 1940 onderhandeld over een wapenstilstand, vergelijkbaar met een overgave. Een deel van Frankrijk werd bezet, een ander deel werd geregeerd door het Vichy-regime. En om zijn fabrieken van de ondergang te redden, begon Louis Renault samen te werken met het bezettingsbestuur van Duitsland. Managers, Schippert en von Urach, van het Duitse bedrijf Daimler-Benz AG werden aangesteld. In het begin werden vrachtwagens en tanks gerepareerd in de fabrieken van Renault, later kwam de productie van auto's, vrachtwagens en tanks voor de Wehrmacht op gang. In 1942 en 1943 werden de Renault-fabrieken gebombardeerd door Britse vliegtuigen, waarna de productie vrijwel werd stopgezet.

Renault-fabriek na Brits bombardement in 1943
Bevrijding van Parijs in augustus 1944

Renault na de Tweede Wereldoorlog.

Na de bevrijding van Parijs in augustus 1944 gaf Louis Renault zich over aan de politie, waarna hij werd gearresteerd en beschuldigd van collaboratie met nazi-Duitsland en opgesloten in de gevangenis van Fresnes, waar hij werd mishandeld. En op 24 oktober 1944 stierf Louis Renault in een ziekenhuis in Parijs. Of dit het gevolg was van uremie of de gevolgen van mishandeling tijdens zijn gevangenschap in de gevangenis van Fresnes kon niet worden vastgesteld. Op 16 januari 1945 werden de fabrieken en het bedrijf Renault genationaliseerd door de voorlopige regering van Frankrijk, en Pierre Lefocheux werd benoemd tot algemeen directeur en noemde het bedrijf na nationalisatie - Régie Nationale des Usines Renault - Nationaal Directoraat van Renault-fabrieken.

De eerste naoorlogse Renault-auto's.

De eerste auto van Renault na de Tweede Wereldoorlog was de Renault 4CV, die in 1946 officieel werd geïntroduceerd. De vraag naar de Renault 4CV is zo groot dat in 1947 de levertijd ruim een jaar bedroeg en tot 1961 werd geproduceerd. In 1951 kwam het topmodel Renault Frégate uit, dat tot 1960 werd geproduceerd. In 1956 werd de Renault Dauphine geïntroduceerd, die van 1957 tot 1961 het best verkochte model in Frankrijk was. Tegelijkertijd wordt Renault de grootste autofabrikant van Frankrijk.

Renault 4CV 1946
Alle Renault-logo's

De geschiedenis van het Renault-logo.

Het eerste Renault-logo werd geïntroduceerd in 1900 en was de initialen van de gebroeders Renault, verweven in twee letters R. In 1906 verscheen een logo met de afbeelding van een Renault-auto in een versnelling die de eerste Franse Grand Prix won. In 1919, aan het einde van de Eerste Wereldoorlog, plaatste Renault de Renault FT-tank op het embleem. In 1923 wordt het radiatorrooster, geplaatst in een witte cirkel, met het opschrift Renault, het Renault-logo. In 1925 wordt de grille van het logo omgevormd tot een ruit die een diamant voorstelt, wat het begin markeerde van het moderne Renault-logo. In 1946, na de nationalisatie van Renault, veranderden de kleuren van het logo en werd geel toegevoegd. Bovendien verschijnt samen met de naam Renault het opschrift Regie Nationale. 1959 - Het Renault-logo wordt weer zwart-wit en de letters worden langwerpiger. 1972 - de achtergrond is geel geverfd. Het opschrift Renault is onder de ruit verschoven. 1992 - alleen een gestileerde ruit blijft over, ook de inscriptie verdwijnt en de achtergrond wordt wit. 2004 - het uiterlijk van de ruit verandert, strepen verdwijnen ervan. De onderste twee delen van de figuur zijn zwart geverfd met aan de onderkant het opschrift Renault. 2007 - een ruit met een zilverachtige textuur op een gele achtergrond. 2015 - alleen het beeld van de diamant blijft over. Het opschrift is verdwenen, de achtergrond is weer wit geverfd.

Renault vandaag.

Renault is vandaag de dag de grootste autofabrikant ter wereld en maakt voertuigen onder de merken Renault, Samsung en Dacia. Renault is ook de eigenaar van het Koreaanse bedrijf Renault Korea Motors, het Roemeense Dacia. Renault bezit ook aandelen in het Japanse bedrijf Nissan Motors - 43%, Russisch AvtoVaz - meer dan 50%, Daimler - 3,1% en Zweeds AB Volvo - 20,5%. De alliantie tussen Renault en Nissan stond in 2009 op de vierde plaats van de wereld wat betreft autoproductie. Sinds 2001 is de divisie Renault Trucks verkocht aan het Volvo-concern, met behoud van het merk Renault. De Renault Groep heeft fabrieken in Frankrijk, Spanje, Portugal, Turkije, Slovenië, Roemenië, India, China, Zuid-Korea, Algerije, Marokko, Brazilië, Argentinië, Chili en Colombia

Alliantielogo van Renault en Nissan

eXus Dev 24.5.2023

Renault - Recensies

Recensies
- 0 / 0 Recensies
Recensie toevoegen
- Beoordeel - 0