De Audi e-tron was Audi's eerste volledig elektrische productieauto, gelanceerd in 2018. Gepositioneerd als luxe SUV concurreert hij rechtstreeks met de Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC, Jaguar I-Pace en BMW iX. Hij combineert Audi's traditionele sterke punten – premium bouwkwaliteit, comfort, verfijning en technologie – met volledig elektrische aandrijflijnen en innovatieve functies. Verkrijgbaar als standaard e-tron SUV, e-tron Sportback en de krachtige e-tron S/Sportback, heeft hij Audi geholpen zich te vestigen als een serieuze speler in de elektrische automarkt.
Ontwerp en bouw
Buitenkant
Audi bleef trouw aan zijn design-DNA: de e-tron lijkt in de eerste plaats op een SUV van Audi en in de tweede plaats op een elektrische auto.
Bekende Singleframe-grille (met een gedeeltelijk gesloten oppervlak) en strakke LED-koplampen.
Aerodynamische ontwerpkenmerken: actieve grille-kleppen, vlakke onderkant en subtiele spoilers helpen de luchtweerstand te verminderen.
De standaard SUV heeft een traditioneel profiel, terwijl de Sportback een coupéachtige daklijn heeft voor een sportievere look (al gaat hier wel wat hoofdruimte achterin in).
Virtuele zijspiegels (camera's in plaats van spiegels) zijn in veel markten optioneel — futuristisch, maar polariserend.
Interieur
De kwaliteit van Audi is duidelijk zichtbaar: zachte materialen, nauwkeurige afwerking, sfeerverlichting.
Horizontaal, gelaagd dashboardontwerp met twee centrale touchscreens en het Virtual Cockpit-instrumentenpaneel.
Ruimte: royaal voorin en achterin, met veel hoofdruimte in de SUV-uitvoering. De Sportback levert wat hoofdruimte achterin in, maar behoudt een goed comfort.
Bagageruimte: ~660 L in SUV (~615 L in Sportback) plus een extra kofferbak voorin (~60 L) voor kabels.
De cabine is stil en uitstekend geïsoleerd. Het interieur behoort tot de meest verfijnde van alle elektrische auto's.
Dubbele centrale schermen: Bovenste 10,1 inch voor infotainment/navigatie; onderste 8,6 inch voor klimaat en secundaire bediening.
MMI-aanraakrespons: Scherpe graphics, responsieve haptiek en geïntegreerde onlinediensten.
Connectiviteit: Draadloos Apple CarPlay/Android Auto, Audi Connect-apps, realtime verkeersinformatie en informatie over laadstations.
Geluid: Premium audiostandaard; Bang & Olufsen 3D-audio optioneel voor een verbluffende luisterervaring.
Hulpmiddelen voor de bestuurder: Adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistent, file-assistent, parkeercamera's en meer, afhankelijk van de uitvoering.
Aandrijflijn en prestaties
Batterijopties (verschilt per modeljaar/markt):
71 kWh (e-tron 50)
95 kWh (e-tron 55 en e-tron S)
Motoren en kracht:
e-tron 50: 313 pk, 540 Nm, ~0–100 km/u in 6,8 sec.
e-tron 55: 408 pk (boost-modus), 664 Nm, ~0–100 km/u in 5,7 sec.
e-tron S: Drie motoren (twee op de achteras), 503 pk, 973 Nm, ~0–100 km/u in 4,5 sec.
Vierwielaandrijving: Elektrische versie van Audi’s quattro-systeem, met directe koppelverdeling voor stabiliteit en tractie.
Rijervaring:
Onmiddellijke, naadloze acceleratie, kenmerkend voor elektrische voertuigen.
Stabiele, stabiele wegligging dankzij laag zwaartepunt (accupakket in de vloer).
Het gewicht (~2,5 ton) is merkbaar, maar wordt goed gemaskeerd door de nauwkeurige besturing en adaptieve vering.
Het rijcomfort is uitstekend, vooral met de optionele luchtvering.
Bereik & Opladen
Werkelijke reikwijdte:
e-tron 50: ~190–220 mijl (WLTP ~300–340 km).
e-tron 55: ~240–270 mijl (WLTP ~360–440 km).
e-tron S: Iets minder vanwege het vermogen (~350–400 km).
Opladen:
Tot 150 kW DC snelladen (nieuwere modellen 170 kW).
10–80% opladen in ongeveer 30 minuten met een krachtige lader.
11 kW ingebouwde AC-lader (22 kW optioneel op latere modellen).
Audi biedt toegang tot laadnetwerken via de “e-tron Charging Service”.
Rijden, handling en verfijning
Rijcomfort: Een van de beste in zijn klasse: adaptieve luchtvering absorbeert oneffenheden in de weg.
Behandeling: veilig en beheerst; niet zo sportief als de Jaguar I-Pace, maar wel stabiel en vertrouwenwekkend.
Lawaai: Vrijwel geluidloos; Audi heeft subtiel kunstmatig geluid ontwikkeld voor de veiligheid van voetgangers bij lage snelheid. Wind- en weggeluid worden extreem goed onderdrukt.
Veiligheid en rijassistentie
Euro NCAP-beoordeling: De Audi Q4 e-tron, de Audi Q6 e-tron, de Audi e-tron (2019) en de Audi A6 e-tron hebben allemaal een 5-sterrenveiligheidsbeoordeling van Euro NCAP gekregen.
Veiligheidsvoorzieningen omvatten:
Pre-sense voor- en achter (botsingsbeperking)
Adaptieve cruisecontrol met rijstrookassistent
360° camera's en parkeerhulp
Dodehoekbewaking
Kruisend verkeer assistentie
Matrix LED-koplampen voor intelligente verlichting
Bedrijfskosten
Elektriciteit versus brandstof: Elektriciteit versus brandstof: Veel goedkoper dan benzine/diesel voor dagelijks gebruik, vooral met thuis opladen.
Onderhoud: Minder vaak en goedkoper dan ICE-auto's (minder bewegende onderdelen), maar premium Audi-onderdelen zijn nog steeds duurder.
Afschrijving: Afschrijving: De eerste e-trons zijn sneller in waarde gedaald dan verwacht vanwege de beperkte actieradius ten opzichte van nieuwere elektrische rivalen. Goed uitgeruste modellen behouden hun waarde echter beter.
Verzekering: Hoger dan gemiddeld vanwege het gewicht, de complexiteit en de kosten van de onderdelen.
Betrouwbaarheid en problemen (gebruikte-aankoopnotities)
Batterij en motoren: Robuust, met weinig gemelde wijdverbreide problemen.
Software: Er zijn af en toe infotainment-bugs. Zorg ervoor dat u de nieuwste updates installeert.
Virtuele spiegels: Niet bij iedereen geliefd: sommige bestuurders vinden het lastig om te wennen aan de spiegels, vooral bij weinig licht of regen.
Verwachtingen van het bereik: Vroege kopers zijn soms teleurgesteld over het daadwerkelijke bereik. Controleer daarom altijd de batterijstatus van gebruikte modellen.
Uitvoeringen en varianten
e-tron basis: Goed uitgerust, LED-verlichting, twee schermen, Virtual Cockpit.
Mercedes EQC: Comfortabele rit, hoogwaardige cabine; langzamer opladen dan bij Audi.
BMW iX: Futuristischer ontwerp, efficiënter, maar meer polariserend.
Welke moet ik kopen?
Beste allrounder e-tron 55 quattro SUV — krachtig, behoorlijke actieradius, geweldig comfort.
Stijlbewust: e-tron Sportback — strakker uiterlijk, maar kleine concessie ten aanzien van bruikbaarheid.
Prestatie: e-tron S — opwindende acceleratie en drievoudige motortechnologie, maar de actieradius is minder.
Gebruikte markttip: Vroege e-tron 55's bieden nu een geweldige prijs-kwaliteitverhouding. Controleer de volledige Audi-onderhoudsgeschiedenis en de batterijstatuscontrole.
Voor- en nadelen
Voordelen
Audi-kwaliteit interieur en verfijning
Comfortabel rijden met adaptieve luchtvering
Sterke prestaties, vooral in e-tron S
Hogesnelheidslaadcapaciteit
Praktische SUV-verpakking + luxe technologie
Nadelen
Zwaar, wat invloed heeft op wendbaarheid en efficiëntie
Actieradius minder concurrerend dan nieuwere elektrische voertuigen (bijv. Tesla, BMW iX)
De opties stapelen zich snel op
Virtuele spiegels niet ieders smaak
Uitspraak
De Audi e-tron bewijst dat elektrisch rijden niet hoeft te betekenen dat je inlevert op luxe, comfort of merkidentiteit. Hij voelt in alle opzichten als een echte Audi: solide gebouwd, verfijnd en technologisch geavanceerd. Hoewel nieuwere elektrische concurrenten hem misschien overtreffen in actieradius en efficiëntie, blijft de e-tron een van de meest comfortabele en premium aanvoelende elektrische SUV's die je kunt kopen. Voor wie verfijning en prestige belangrijker vindt dan een ultieme actieradius, is het nog steeds een aantrekkelijke keuze.
Audi AG is een Duits autobedrijf, onderdeel van de Volkswagen Group, produceert auto's onder het merk Audi. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ingolstadt, Duitsland. Het motto is Vorsprung durch Technik - Vooruitgang door technologie. ... Audi Artikel
Audi e-tron Auto's Te Koop
Audi e-tron: Elektrische mobiliteit opnieuw gedefinieerd met ongeëvenaarde prestaties - Recensies
undefined --- Ondanks dat ik pas iets meer dan een maand мет de Audi e-tron rijd, zijn mijn indrukken tot nu toe overweldigend positief. Geweldige auto voor gebruik in de stad, stil, stijlvol, comfortabel. Ik kan zijn kwaliteiten nog lang opnoemen en ze zullen allemaal in superlatieven zijn. De dynamiek is top, de reactie op het gaspedaal is onmiddellijk, er zijn geen vertragingen, wat vaak gebeurt bij elektrische voertuigen. Absoluut perfecte versnellingsbak die schakelt zonder de minste druk.
undefined --- In feite kunnen we zeggen dat mijn droom uitkwam, ik stapte over naar de Audi e-tron in 2021. Al bijna vijf maanden geniet ik van een onrealistisch stille auto. Geen vreemde geluiden, geen races naar tankstations. De e-tron is zeer comfortabel en gaat over de weg alsof hij zweeft. Over het algemeen voelt het alsof dit geen auto is, maar een soort intergalactisch ruimteschip uit de toekomst.
Marianne 21.10.2022
Dat vind ik prachtig !!! In de ruimte op het ruimteschip Audi e-tron ;)
Audi e-tron: Elektrische mobiliteit opnieuw gedefinieerd met ongeëvenaarde prestaties Recensie