Hoofdkwartier Toyota

Toyota logo Toyota


Toyota Motor Corporation is het grootste automobielconcern in Japan. Het is het belangrijkste onderdeel van het beursgenoteerde bedrijf Toyota Group. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Toyota, in de prefectuur Aichi, Japan.

Geschiedenis van Toyota.


Hoe is het merk Toyota ontstaan?

De geschiedenis van Toyota begon in 1924, toen een Japanse ondernemer, Sakichi Toyoda, een automatisch weefgetouw uitvond dat zichzelf stopte als er een probleem was met draadbreuk. De productie van werktuigmachines kwam tot stand in een eigen kleine werkplaats, het bedrijf heette Toyoda Automatic Loom Works. In 1929 werd het weefgetouwpatent verkocht aan een Brits bedrijf en het kapitaal van de verkoop van het patent werd geïnvesteerd in de auto-industrie. In hetzelfde jaar reisde Kiichiro Toyoda, zoon van Sakichi Toyoda, naar Europa en de Verenigde Staten om autohandel en autoproductie te studeren. En al in 1930 begon hij zijn eigen auto's met een benzinemotor te ontwikkelen. Binnen het bedrijf werd een nieuwe afdeling opgericht, waarvan Kiichiro Toyoda de directeur werd. En later, in 1937, werd een apart autoproductiebedrijf, Toyota Motor Co., opgericht. Zo ontstond de Toyota zoals we die nu kennen.

Kiitiro Toyoda
De eerste auto Toyota A1 1935

De eerste Toyota-auto.

In 1934 bracht Toyota zijn eerste benzinemotor uit, de Model A, die in 1935 werd geïnstalleerd op de eerste Toyota A1-auto en vervolgens op de G1-vrachtwagen. En de productie van het tweede Toyota AA -model begon in 1936. De eerste Toyota-modellen waren vergelijkbaar met Amerikaanse modellen van Dodge en Chevrolet. Daarna verbood de Japanse overheid de invoer van Amerikaanse auto's, wat bijdroeg aan de succesvolle verkoop van Toyota-auto's.

Toyota en de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog stopte Toyota bijna volledig met de productie van civiele auto's en stapte over op de productie van uitrusting voor het Japanse keizerlijke leger. Toyota produceerde gepantserde voertuigen, amfibische terreinwagens, maar de productie van militaire vrachtwagens voor de behoeften van het leger en de marine had prioriteit. Maar door een acuut tekort aan grondstoffen en componenten was het noodzakelijk om apparatuur in de basisconfiguratie te produceren, waardoor op alles kon worden bespaard, Toyota produceerde bijvoorbeeld vrachtwagens met één koplamp.

Toyota KC vrachtwagen met één koplamp 1942
Japanse capitulatie 1945

Toyota na de Tweede Wereldoorlog.

Toyota fabrieken werden zwaar beschadigd door geallieerde bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bovendien verbood de door de VS geleide bezetter na de overgave van Japan op 14 augustus 1945 de productie van personenauto's in Japan. Maar de productie van vrachtwagens voor het herstel van infrastructuur was toegestaan. Ook werd een contract getekend met Toyota voor de reparatie van Amerikaans militair materieel. Maar tegen 1947, met het begin van de Koude Oorlog tussen de VS en de USSR, waren de prioriteiten van Amerika verschoven naar het vinden van een bondgenoot in Japan in plaats van straffen.

De eerste naoorlogse Toyota-auto.

In 1947 lanceerde Toyota de eerste naoorlogse auto , het SA-model. En al in 1949 werden alle beperkingen op de productie van personenauto's in Japan opgeheven. Begin jaren vijftig kwam Toyota uit de crisis, maar moest enkele fabrieken sluiten en arbeiders ontslaan. Toen de oorlog in Korea begon, ontving Toyota een order voor 1.000 vrachtwagens van het Amerikaanse leger. En deze bestelling hielp de prestaties van het bedrijf te verbeteren.

De eerste naoorlogse auto Toyota SA 1947
Basisprincipes van de Toyota Way

Managementfilosofie - The Toyota Way.

In 1950 maakten Toyota-leidinggevenden, waaronder Kiichiro's neef Eiji Toyoda, een reis naar de Verenigde Staten van Amerika, waar ze training kregen van de Ford Motor Company en het werk van tientallen Amerikaanse fabrikanten observeerden. De kennis die ze tijdens de reis opdeden, leidde tot de Toyota Way, de managementfilosofie en het productiesysteem van Toyota, gebaseerd op de praktijk van lean manufacturing, waardoor het bedrijf een leider in de auto-industrie werd.

De geschiedenis van het Toyota-logo.

De geschiedenis van het Toyota-logo begint in 1937. Het eerste Toyota-logo is een rood Toyoda-opschrift in een rechthoek geplaatst in een achthoek die lijkt op een diamant. In 1949 heeft Toyota een nieuw logo, rond en rood, met een witte lijn. Binnenin staat de achternaam van de oprichter van Toyota in het Japans. Van 1958 tot 1989 veranderde alleen het opschrift Toyota, alleen het lettertype en de kleur. In 1989 wordt een bekend grafisch symbool toegevoegd aan de Toyota-belettering: kruisende ovalen die de verbinding tussen de harten van klanten en het hart van het bedrijf vertegenwoordigen. Ze symboliseren ook een welwillende en sterke vertrouwensrelatie. Bovendien vouwen de ovalen zich in een afgeronde T, de eerste letter van de achternaam van de oprichter.

Alle Toyota-logo's sinds 1937
Toyota Kroon 1957

Toyota vandaag.

In 1957 werd de Toyota Crown de eerste Japanse auto die naar Amerika en Brazilië werd geëxporteerd. In 1959 werd de stad Koromo, waarin de fabrieken en het hoofdkantoor van Toyota zijn gevestigd, omgedoopt tot Toyota. In de jaren zestig begon Toyota snel uit te breiden. De eerste Toyota-auto die buiten Japan werd geproduceerd, verliet de lopende band in 1963 in Melbourne, Australië. In Japan zelf zijn Toyota's de bestverkochte auto's geworden. Dus in 1992 was Toyota goed voor 40% van de auto's die in Japan werden verkocht. Toyota Motor is vandaag de grootste autofabrikant ter wereld en deelt de eerste plaats met General Motors en Volkswagen.


Toyota - Recensies

Recensies


- 5 / 1 Recensies

Recensie toevoegen

- Beoordeel - 0

Toyota Beoordeling 5


Max S 21.11.2022

I would like to know more about the Toyota Way philosophy. I will be glad if you write something about it. Thanks for the article, I enjoyed reading it.
Zaid M 21.11.2022

Dit is een heel lang verhaal, er is zelfs een boek over geschreven - The Toyota Way of nog artikel op Wikipedia te vinden. Als ik wat tijd zou hebben, zal ik in de toekomst natuurlijk een apart artikel over schrijven en bedankt voor de feedback.