We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren en ons verkeer te analyseren. Privacybeleid Cookiebeleid

Volkswagen hoofdkantoor Wolfsburg

Volkswagen: De auto van het volk, opnieuw gedefinieerd


Volkswagen - vertaald uit het Duits betekent volks auto - een Duits automerk dat behoort tot het concern Volkswagen AG. Het hoofdkantoor van Volkswagen is gevestigd in Wolfsburg, Nedersaksen, Duitsland.

Geschiedenis van Volkswagen.


Hoe is het merk Volkswagen ontstaan?

In de herfst van 1933 ontmoetten drie mensen elkaar in het Kaiserhof Hotel in Berlijn: Adolf Hitler, Jakob Werlin vertegenwoordiger van Daimler-Benz en Ferdinand Porsche. Hitler eiste in een gesprek met hen dat er een sterke en betrouwbare auto zou worden gemaakt voor het Duitse volk, en dat deze auto niet meer dan 1000 Reichsmarks kostte. Ook moest de auto in een nieuwe fabriek worden geassembleerd. Hitler zelf presenteerde de schets, schetste de hoofdlijnen en vroeg wie de ontwerper zou zijn die verantwoordelijk zou zijn voor het project? Jacob Werlin stelde de kandidatuur van Ferdinand Porsche voor. En de toekomstige auto heette - Volks-Wagen - volksauto.

Adolf Hitler en Ferdinand Porsche
Hitlers toespraak bij de opening van de Volkswagen-fabriek

Prototyping en de Volkswagen-fabriek.

In januari 1934 stuurde Ferdinand Porsche tekeningen van het Volkswagen-prototype op basis van de Porsche Typ 60 naar de Duitse Rijkskanselarij. En in juni van datzelfde jaar werd een contract getekend voor de ontwikkeling van drie Volkswagen-prototypes. In mei 1937 werd het bedrijf Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens GmbH opgericht en in 1938 werd het omgedoopt tot Volkswagenwerk GmbH, en in hetzelfde jaar begon de bouw van de fabriek. In een ceremoniële toespraak noemde Hitler de toekomstige auto van het volk - KdF-Wagen. Ter ere van de KdF (Kraft durch Freude) - een nazi-publieke organisatie die ongeveer 50 miljoen Reichsmarks investeerde in de bouw van de fabriek. Tegelijkertijd begon de bouw van een kamp voor de arbeiders van de Volkswagen-fabriek - Stadt des KdF-Wagens.

Volkswagen's eerste auto

In 1939 waren er drie modellen van de KdF-Wagen geproduceerd: de twee-deurs V1, de cabriolet V2 en de vierdeurs V3. In de volksmond kregen deze Volkswagen-modellen de bijnaam - Kever. Veranderingen in het ontwerp ten opzichte van de prototypes waren al merkbaar, zoals verbeterde deurscharnieren en deurgrepen, salonramen enzovoort. Maar aan het begin van Tweede Wereldoorlog begon de fabriek auto's te produceren voor de Wehrmacht en daarom werd de KdF-Wagen nooit een in massa geproduceerde auto.

KDF-Wagen car 1939.
Volkswagen Type 82

Volkswagen en de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerden Volkswagen-fabrieken legerterreinvoertuigen, tankwielen, antipersoonsmijnen, raketgranaten en later V-1-raketten. Maar de prioriteit lag bij de productie van de terreinwagen Volkswagen Typ 82. Er werden meer dan 30 modificaties gemaakt op basis van de Volkswagen Typ 82 en er werden in totaal meer dan 50 duizend terreinvoertuigen geproduceerd, die tot het einde van de oorlog door alle Wehrmacht-troepen werden gebruikt.

Volkswagen en Concentratiekamp Arbeitsdorf

Ook is bekend dat Joden, gevangenen van concentratiekampen, krijgsgevangenen en dwangarbeiders uit de bezette gebieden dag en nacht werkten in de werkplaatsen van Volkswagen fabrieken. Tussen 1940 en 1945 werden ongeveer 20.000 mensen, waaronder krijgsgevangenen en gevangenen in concentratiekampen, gedwongen te werken in de Volkswagen fabrieken. In 1942 werd speciaal het Concentratiekamp Arbeitsdorf opgericht, maar aan het eind van het jaar werd het weer gesloten. Sinds 1944 worden dwangarbeiders geïnterneerd in het subkamp Laagberg.

Dwangarbeid in Volkswagen
Wolfsburg 1945

Volkswagen na de Tweede Wereldoorlog.

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog vielen Volkswagen en de stad Stadt des KdF-Wagens in de Britse bezettingszone. En in dezelfde 1945 werd de stad omgedoopt tot Wolfsburg, naar het nabijgelegen landgoed Wolfsburg. En al in de herfst van 1945 gaven de Britse autoriteiten Volkswagen toestemming om auto's te produceren en bestelden ze de fabriek 20 duizend auto's, omdat ze die echt nodig hadden. In 1947 ontving Volkswagen de eerste buitenlandse bestelling uit Nederland voor duizend auto's en in 1948 uit Zwitserland, België, Zweden en andere landen. In 1949 bevrijdde de fabriek zich van de Britse controle, en in september 1949 werd Volkswagen volledig overgedragen aan de Bondsrepubliek Duitsland, en vanaf dat moment begon een nieuwe fase in de ontwikkeling van Volkswagen.


eXus Dev 24.5.2023

Volkswagen - Recensies

Recensies
- 0 / 0 Recensies
Recensie toevoegen
- Beoordeel - 0